Nasz projekt zrównoważonego ogrodu w szkole Montessori
Zieleńsze jutro: Nasz projekt zrównoważonego ogrodu w szkole Montessori
Jako uczniowie Warsaw Montessori High School mieliśmy zaszczyt uczestniczyć w Montessori Europe Conference w Gdańsku, gdzie z dumą zaprezentowaliśmy naszą wizję lokalnego oddziaływania społecznego w zakresie zrównoważonego rozwoju. Możliwość kontaktu z innymi uczniami Montessori z całego świata była dla nas wszystkich niezwykłym doświadczeniem.
W czasach, gdy zrównoważony rozwój i świadomość ekologiczna nabierają coraz większego znaczenia, nasza szkoła zidentyfikowała problem nie cierpiący zwłoki: brak zrównoważonych praktyk ogrodniczych i wszechstronnej edukacji ekologicznej. W zgodzie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, nasz projekt ma na celu zarówno dobrostan naszych uczniów, jak i proaktywne działania mające na celu powstrzymanie postępujących zmian klimatycznych. Pomimo ograniczonej wiedzy uczniów na temat zrównoważonego ogrodnictwa, naszej zależności od zewnętrznych źródeł wody i braku praktycznej edukacji ekologicznej dla młodszych roczników, jesteśmy zdeterminowani by zmienić ten stan rzeczy.
Nasze cele są jasne: zamierzamy pogłębić wiedzę uczniów na temat zrównoważonego ogrodnictwa i kompostowania, wykorzystywać wodę deszczową na potrzeby naszego ogrodu, stworzyć sensoryczny ogród zapewniający dobre samopoczucie psychiczne i aktywne zaangażowanie naszych uczniów w pielęgnację ogrodu.
Aby stawić czoła opisanym problemom, opracowaliśmy rozwiązania obejmujące system kompostowania, konstrukcję zbierającą wodę deszczową, sadzenie roślin sensorycznych, takich jak lawenda, oraz planowanie zajęć zwiększających poziom świadomości dla młodszych klas.
Aby urzeczywistnić ten projekt potrzebujemy zasobów zarówno finansowych, jak i ludzkich. Poszukujemy środków na konfigurację systemów i zakup roślin oraz poszukujemy wolontariuszy chętnych do zaangażowania się w pielęgnację ogrodów i przeprowadzanie zajęć edukacyjnych. Na szczęście cieszymy się niezachwianym wsparciem ze strony kierownictwa szkoły i pedagogów, kładących nacisk na integrację uprawy ogrodu z naszym programem nauczania.
Wyznaczywszy sobie ambitne cele, zamierzamy teraz podjąć zdecydowane kroki. Sporządzimy projekt naszego ogrodu, zaopatrzymy się w niezbędne materiały i zaangażujemy pozostałych uczniów w przedsięwzięcie. Aby utrzymać dynamikę pracy nad projektem, zaplanujemy regularne sesje edukacyjne i utworzymy podstawy klubu ogrodniczego, który będzie nadzorował ciągłość projektu. Zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w tej zielonej rewolucji, zapewniającej naszym uczniom świetlaną i zrównoważoną przyszłość.