Wycieczka klasy IB2 do Gdańska
11 września rozpoczęła się wycieczka klasy IB2 do Gdańska. Po zameldowaniu się w hostelu i zjedzeniu obiadu udaliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności, miejsca, które jest żywym pomnikiem tego, że czasami pozornie drobne wydarzenia mogą wywołać zmiany na historyczną skalę. Wystawa, którą mieliśmy okazję zobaczyć, pokazała nam najważniejsze etapy drogi Polski do odzyskania wolności i niepodległości utraconej po II wojnie światowej, kiedy to kraje Europy Środkowo-Wschodniej znalazły się w orbicie wpływów Związku Radzieckiego – Imperium Zła. Narodziny opozycji demokratycznej, powstanie Solidarności jako masowej organizacji społecznej zrzeszającej miliony robotników, stan wojenny, koniec zimnej wojny, polski Okrągły Stół i wybory w czerwcu 1989 roku – to tylko najważniejsze z wydarzeń przedstawionych przez poszczególne części wystawy, które uświadomiły nam, że dziedzictwo Solidarności powinno pozostać na zawsze w naszej pamięci i być trwałym punktem odniesienia dla nas wszystkich w budowaniu wolnego i demokratycznego społeczeństwa. Po powrocie do hostelu uczniowie rozpoczęli pracę nad Extended Essays. Pani Agnieszka Cabanes zapoznała uczniów z wnioskami IB dotyczącymi poziomu prac złożonych w poprzednich latach, a także najczęstszych błędów popełnianych przez uczniów podczas pisania. Następnie uczniowie zostali podzieleni na grupy według uprzednio wybranych przez siebie tematów i spędzili wieczorne godziny na dopracowywaniu pierwszych wersji EE.
W drugim dniu wycieczki do Gdańska udaliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej, wyjątkowego miejsca na mapie Gdańska, dokumentującego największą tragedię w dotychczasowej historii ludzkości, której skutki odczuwamy do dzisiaj, bez względu na to, czy jesteśmy tego świadomi, czy nie. Muzeum przedstawia spójną narrację opowiadającą o przyczynach, przebiegu oraz konsekwencjach II wojny światowej zarówno w skali globalnej, jak i w wymiarze lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Wizyta w tym bardzo nowoczesnym muzeum pozwoliła nam doświadczyć wydarzeń, które zmieniły oblicze naszego świata. Gdańskie miejsce pamięci bardzo wyraźnie wskazuje na odmienny charakter tego największego z dotychczasowych konfliktów zbrojnych. Duża część ekspozycji dotyczy bowiem losu ludności cywilnej, głównej ofiary działań zbrojnych, a zarazem bohatera, znoszącego najtrudniejsze wyzwania: terror, upokorzenie, głód, pracę niewolniczą oraz przymusowe migracje.
Oprócz aspektu militarnego dotyczącego kampanii wojennych, bitew oraz technologii wojskowych twórcy muzeum położyli olbrzymi nacisk na danie świadectwa codziennych zmagań ludności cywilnej, przypominając te karty historii, które nie są jeszcze dostatecznie znane. Największa część wystawy opowiada o okupacyjnym terrorze i ludobójstwie, przywracając pamięć również tym ofiarom, które były często zapominane albo marginalizowane. Bardzo wiele uwagi poświęcono także różnym formom oporu wobec agresorów i okupantów.
Bez wątpienia wyszliśmy z muzeum bardziej świadomi tego, że II wojna światowa, od której zakończenia minęło blisko 80 lat, nie jest odległą przeszłością, ale powinna stanowić memento, w jaki sposób zachować godność w godzinie próby.
Po powrocie do hostelu, uczniowie ponownie przystąpili do intensywnej pracy nad Extended Essays wspierani przez obecnych na wyjeździe nauczycieli.